Kost

Lidt om måltiderne i Klostervangen

Alle måltider i løbet af dagen er vigtige. Selvom man er helt lille, er det vigtigt at være en del af det sociale, når man sidder omkring et bord. Alle sanser er i spil under et måltid og sansernes brug er vigtige på alle måder. Her i Klostervangen går vi meget op i hvad der skal spises og mange børn er tit ude i køkkenet for at spørge om, hvad menuen er til frokost. Tit og ofte kan man nemlig dufte maden helt ind på stuerne.

Her i Klostervangen sætter vi pris på, at maden er lavet fra bunden. Vi bruger danske råvarer, så vidt det er muligt og køber frugt og grønt efter årstiden. Det er vigtigt at maden afspejler årstiden, så der ikke er for meget importeret frugt og grønt. Alt hvad der kan lade sig gøre er økologisk, dog er kød og pålæg lidt for dyrt, så der går vi efter nøglehulsmærket.

Hvor meget mad har et vuggestuebarn brug for?

Især for små børn er det vigtigt med mange små måltider i løbet af dagen. Typisk har et barn brug for at spise med mellem 2-3 timers mellemrum i den vågne tid vekslende mellem hoved- og mellemmåltider.

I forhold til kroppens størrelse har barnet nemlig brug for mere mad end større børn og voksne, da det er begrænset hvor meget mad barnets lille mavesæk kan rumme på en gang.

Da mavesækken er lille, er det vigtigt at maden fordeles på mange måltider i løbet af dagen, så barnet kan få dækket sit behov for energi, vitaminer og mineraler.

Her i Klostervangen tilbyder vi følgende måltider

Da vi IKKE tilbyder morgenmad, har vi dog for dem som kommer før kl. 7 en lille morgen hyggebolle.

Formiddagsmad

Kl. 9 tilbydes der som regel friskbagt brød, knækbrød, rugbrød, skorper, forskelligt frisk frugt og letmælk.

Formiddagsmåltidet er mest ment som et lille hyggemåltid, men er man mere sulten så får man lidt ekstra brød. Der er ingen børn som skal gå rundt og være sultne.

Frokost

Kl. 11 serveres der frokost. Vi gør meget ud af at variere maden dag for dag. Der er altid fisk en gang om ugen, enten som pålæg eller som varm ret. Nu hvor sommeren er slut, bliver der serveret suppe en gang om ugen. Den køkkenansvarlige gør meget for at variere kosten, med variation i både smag, udseende og konsistens.

Til frokost bliver der serveret vand samt mælk for børnehavebørn.

Madplanen bliver lagt op hver mandag, så man kan følge med.

I er altid velkommen til at komme ud og snakke med mig i køkkenet, hvis i har spørgsmål.

Eftermiddag

Ca. kl. 14 serveres der eftermiddagsmad. Eftermiddagsmaden er et mellemmåltid, som er planlagt i forhold til, hvad der står på menuen til frokost. Et lettere middagsmåltid skal suppleres at et tungere eftermiddagsmåltid.

Eftermiddagsmaden vil som regel være en kombination af hjemmebagt brød med f.eks. ost eller figenpålæg m.m., rugbrød, knækbrød, frugt/ovnbagte grøntsager og smoothie. Ind imellem vil der også være frugtgrød. Til eftermiddagsmaden drikkes der letmælk.

Hvis børnene er sultne uden for måltiderne, så kommer de lige en tur ud i køkkenet, så finder vi også ud af det.