Pædagogisk læringsmiljø

I Klostervangen tænker vi pædagogik hele dagen og i alle situationer. Det er vigtigt for at kunne opretholde og reflektere over de læringsmiljøer, vi tilbyder børnene. Der er ikke noget i den daglige struktur, der er tilfældigt lige fra det vi tilbyder børnene, der kommer, når vi åbner tidligt om morgen til de sidste børn, der bliver hentet i institutionen. Personalet reflekterer løbende sammen og hver for sig over de læringsmiljøer, vi har i huset for at optimere dem til den pågældende børnegruppe.

Vi arbejder ud fra barnets nærmeste udviklingszone. Børn udvikler sig forskelligt, i eget tempo og har brug for noget forskelligt. Det kan være svært for et lille barn at overskue alle de mange ting, der sker i løbet af en dag. Rutiner og struktur i dagen skaber genkendelighed og overblik. Et eksempel på læringsmiljøer i vuggestuen:

Om formiddagen bliver børnene delt op i mindre grupper. Mindre grupper giver et bedre læringsmiljø, end når der er mange børn samlet. Mere nærvær, bedre samspil og dialog – barn/barn og barn/ voksen. Mere plads og ro til fordybelse.  Nogle børn kan være ude, nogle børn kan støttes i egne lege i små grupper og andre børn kan være i gang med vokseninitierede aktiviteter. De store børn, der snart skal starte i børnehaven deltager nogle formiddage, evt. sammen med en voksen fra vuggestuen, i børnehavens aktiviteter.

Indretningen af rummet har en vigtig betydning for at skabe læringsmiljøer. Når vi indretter rummet, tænker vi over at skabe ”små rum i rummet”, for at skærme og skabe rum til fordybelse, hvor man ikke så let bliver forstyrret. Ved at flytte lidt rundt på møblerne og legekasserne, med jævne mellemrum, inspirerer vi til at nye lege/aktiviteter.

Det er ofte nødvendigt at ændre på læringsmiljøer, både på baggrund af dynamikken i børnegruppen og personalesituationen. Dette sker med størst muligt hensyntagen til de læringsmiljøer, børnene skal tilbydes. Vi har løbende øje for læringsmiljøer, der ikke fungerer, eller børn der ikke trives i dem. Vi skal ikke ændre på børnene, men på læringsmiljøerne.

I Klostervangen er vi bevidste om personalets rolle til at sikre udviklingen af læringsmiljøer.  Det kræver nærværende voksne, der ser børnegruppen og kan strukturere dagen og de overgange/skift, børnene møder hver dag, således der opstår nogle genkendelige rutiner, der tager højde for det enkelte barn.