Sammenhæng med børnehaveklassen

Pædagogisk læringsmiljø med sammenhæng til børnehaveklassen

I Klostervangen arbejder vi ud fra det, der står beskrevet i ”Den styrkede pædagogiske læreplan” omhandlende overgangen mellem børnehaven og skolen. Her står bla:
Etablering af et pædagogisk læringsmiljø med sammen hæng til børnehaveklassen handler blandt andet om, at børn i dagtilbud får positive erfaringer med at deltage i dagtilbuddets fællesskaber, så barnet derigennem får positive forventninger til de sociale fællesskaber i skolen. Det indebærer, at det pædagogiske læringsmiljø for de ældste børn skal have fokus på at understøtte, at børnene tør møde nye udfordringer, fordybe sig, være vedholdende, kunne indgå i et børnefællesskab og tage initiativ til at indgå i relationer.
Det er netop fællesskabet omkring det at skulle i skole, vi tager udgangspunkt i, når vi arbejder skoleforberedende. For de fleste børn er tanken om skole en meget abstrakt ting, og de kan oftest kun referere til, at der eksempelvis er en legeplads, eller det er en stor bygning med mange vinduer. Derfor bruger vi meget tid på, at tale om, hvilke forestillinger børn har om skolen samt styrke det fællesskab, der opstår i kraft af, at de skal i skole. Vi tager derfor også på besøg på vores distriktsskole – Hillerødsholmsskolen. Her aftaler vi med HFO personalet, at vi kan komme ind og se HFOen, gerne flere gange, så børnene kan blive så hjemmevante som muligt, når de starter. Når børnene starter i skole til maj næste år, kommer de netop til at være i HFOen frem til efter sommerferien, da der jo stadig går børn i 0 klasserne, derfor giver det bedst mening, at det er i HFOen, vi kommer på besøg.
Børnene i Klostervangen kommer også til andre skoler i byen, men det er altså HIllerødsholmsskolen, vi besøger. Vi plejer også at køre forbi med ladcyklerne og se de andre skoler i byen, så børnene kan vise dem frem for deres kammerater. Det vigtigste er, at børnene får opbygget et fælles sprog i fællesskabet om det at starte i skole, derfor kommer alle børnene med på besøg på vores distriktsskole.
I ”Den styrkede pædagogiske læreplan” står der:
Sammenhæng er ikke lig med, at indholdet i dagtilbud og skole skal være det samme. At skabe sammenhæng til børnehaveklassen kan fx handle om børnenes trivsel, arbejdet med børnefællesskaber og at understøtte børns lyst til at lære og deres mod på nye oplevelser, fordi det er elementer, der er centrale på tværs af dagtilbud og skole.
Vi skal altså ikke som udgangspunkt arbejde med tal og bogstaver i det skoleforberedende arbejde. Børn har dog ofte en interesse for det, og her giver det god mening at gribe fat i tal og bogstaver på børnenes præmisser. Vi kan eksempelvis opfordre børnene til at skrive deres eget navn på tegningerne. Kan de ikke det, opfordrer vi dem til at søge hjælp hos deres kammerater, så de øver sig i i højere grad at søge hjælp og finde svar hos de andre børn frem for hos de voksne. I forhold til tal, handler det mest om at give børnene en forståelse for tidlige matematisk begreber såsom mængder og former. Vi kan også sagtens bruge matematik i hverdagen, eksempelvis når børnene dækker bord, og skal finde ud af hvor mange tallerkener der skal til, hvis der er så og så mange børn væk. Forældre må meget gerne støtte op om børnenes interesse for tal og bogstaver hjemme, hvis de giver udtryk for det.
Som en del af det skoleforberedende arbejde, har de kommende skolebørn den ugentlige løbetræning. Løbetræningen er en tradition i Klostervangen, der skal munde ud i et fælles løb i april med skolebørnene fra andre dagtilbud. Her løber børnene rundt om slotssøen, og der er både tidstagning, diplom og medaljer – til alle. Skolebørnene er delt i aktivitets og turgrupper, og efter jul vil de også være en selvstændig gruppe til samling og frokost.