Læring

I Klostervangen ser vi læringen, som noget, der foregår hele tiden. Det sker eksempelvis i leg, aktiviteter, relationer, hverdagsrutiner. Personalet har fokus på, at børnene har mulighed for at undrer sig sammen med nærværende og anerkendende voksne. Vi er ikke bange for at lade børnene gå forrest, når der skal gøres nye erfaringer, eksempelvis i arbejdet med digitale medier, hvor personalet ofte er nybegyndere.

I Klostervangen opfordrer vi ofte børnene til at søge hjælp hos hinanden, hvis der er noget, der er svært. Eksempelvis hjælp til at få skoene på i garderoben, eller når de store børn begynder at interessere sig for tal og bogstaver, opfordrer vi dem til at spørge hinanden om hjælp til at skrive bogstaver.

Læring opstår ofte i fællesskaber, hvad enten det er tilegnelse af kundskaber og færdigheder, eller udforskningen af krop og sanser. Personalet har en vigtig opgave i, at guide børnene til hele tiden at bevæge sig videre i en stadig større erfaringsverden ved enten at gå foran, bagud eller ved siden af børnene i lege og aktiviteter.