Barnesynet

Børn har ret til at være børn. I Klostervangen ser vi børn som medskabere af egen læring og udvikling, i de rammer det pædagogiske personale sætter op. Det sker eksempelvis gennem en anerkendende tilgang til børnene, hvor alles udsagn er lige værdifulde. Vi skaber rammer ud fra børnenes interesser og fokus i lege og holder fast i barnets initiativ. Selvom personalet skaber rammerne for børnene, skal der være plads til børnenes egen fantasi. Personalet har en vigtig opgave i, at børnene i høj grad føler, at de selv har mulighed for at deltage i - og have indflydelse på rammerne. Det er børnenes spor, der skal vise de voksne vejen. Således sikrer vi os, at børnene bliver set, hør og taget med på råd. Vi arbejder altid ud fra børnenes nærmeste udviklingszone og giver gerne et kærligt ”skub”, når der er brug for det. Det er vigtigt, at børn får tid og mulighed for at ”prøve selv”, når noget er svært. Vi finder i fællesskab ud af at få sokker på fødderne, eller lynet lynlåsen, således at barnet oplever at mestre.

Det er grundlæggende, at børnene føler sig trygge i Klostervangen for at kunne udvikle sig og deltage i fællesskaberne. Dette kræver sensitive og responsive voksne, hvis adfærd overfor børnene stemmer overens med deres følelsesmæssige tilstand. Det er vigtigt, i Klostervangen, at børnene mærker oprigtige og nærværende interaktioner fra de voksnes side.