Børnefællesskaber

Børnene trives, lærer, udvikler sig og dannes i fællesskaberne. Sammen med de voksne, har de andre børn betydning for de erfaringer, det enkelte barn gør sig i dagtilbuddet.

Det er helt afgørende for det enkelte barns trivsel og udvikling at være en betydningsfuld deltager i fællesskabet. Det er en af de vigtigste opgaver for personalet i Klostervangen, at alle børn oplever at have en plads i fællesskabet. Det enkelte barn skal føle sig set og lyttet til og blive respekteret/taget alvorligt.

I Klostervangen er der mange faktorer der spiller ind, når vi arbejder med børnefællesskaber. Udgangspunktet er, at børnene lærer og udvikler sig i fællesskab. Der bliver eksempelvis taget højde for alder, interesser, sociale kompetencer, når vi opstiller læringsmiljøer, eller inviterer børn ind i en leg. I voksenstyrede aktiviteter som ture ud af huset, er børnegruppen primært sammensat på baggrund af venskaber og fællesinteresser, men også med henblik på at kunne skabe nye relationer.

I det store fællesskab taler vi hver dag om, hvem der er kommet, hvem der mangler, hvor de er henne. Vi siger godmorgen og hilser børn og forældre velkommen.

Vi arbejder både med det store fællesskab og mindre fællesskaber i forskellige sammenhænge, i løbet af dagen. I mange sammenhænge er vi typisk i mindre fællesskaber, en voksen til en lille gruppe børn. Mindre grupper kan kvalificere læringsmiljøet og styrke børnefællesskabet – mere voksenkontakt, nærvær, dialog m.v.

Børn deltager i fællesskabet ud fra forskellige forudsætninger og på forskellige måder. Det er vigtigt at personalet ser og sikrer det enkelte barns muligheder for deltagelse i fællesskabet.

Eksempler på fællesskaber i løbet af dagen i Klostervangen:Samspil med andre børn omkring samlinger, måltider, i garderoben og i andre af dagligdagens rutiner.

I små grupper, sammen med en voksen, have et fællesskab omkring bøger, bygge med klodser, tegne, synge osv.

Når vi f.eks. deler børnene i små spisegrupper, skaber vi muligheder for at nye tætte børnefællesskaber kan opstå.

Børn og voksne er fælles om at skabe det sociale rum. Rammerne sættes af de voksne, men det er børnene, der med til at definere hvad der fylder i aktiviteter, lege, samtaler ud fra, hvad der optager, dem lige nu og her. Gennem nærvær og refleksion bygger personalet i Klostervangen videre på det, der giver mening for børnene.