Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Evaluering

Evaluering i Klostervangen
Hvad siger loven:
Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø. ▪ Lederen er ansvarlig for, at arbejdet med den pædagogiske læreplan evalueres mindst hvert andet år med henblik på at udvikle arbejdet. Evalueringen skal tage udgangspunkt i de pædagogiske mål og herunder en vurdering af sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. ▪ Evalueringen skal offentliggøres. ▪ Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at sikre en løbende pædagogisk dokumentation af sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Den pædagogiske dokumentation skal indgå i evalueringen.” Dagtilbudslovens § 9, stk. 2 og 3

I Klostervangen har vi fokus på at evaluere på de læringsmiljøer, børn er en del af hver dag. Det kan eksempelvis være i garderoben. Her foregår meget læring for det enkelte barn, men det er vigtigt, at der er fokus på trivslen i læringsmiljøet, da det også er et sted, hvor der ofte opstår uro. Medarbejderne taler løbende om, hvordan de kan sikre at alle børn har de bedste muligheder for at deltage i læringsmiljøet ud fra individuelle forudsætninger samt årstidernes skiftende, der gør garderoben til et sted, der hele tiden forandrer sig. 
Vi har 4 fokusområder, når vi evaluerer på et læringsmiljø (med inspiration i Anders Skriver Jensen):
Barnets perspektiv: Hvad er børnenes egne ønsker i det læringsmiljø, de er en del af.
Processer: Interaktion og samspil mellem barn/barn, voksen/barn
Læreplanselementer: Hvordan ses sammenhængen mellem læringsmiljøet og vores pædagogiske læreplan?
Struktur: Rammerne for læringsmiljøet
Evaluering er en fortløbende proces. Derfor vil man på denne side løbende kunne læse vores evaluering af forskellige læringsmiljøer i huset.